Crowdfunding Planszówki na przykładzie Piwne Imperium i serwisu wspieram.to cz.1

Witamy serdecznie. To jest nasz pierwszy wpis więc wypadałoby się przywitać 🙂

Filip Głowacz i Irek Huszcza

Jesteśmy autorami planszówki Piwne Imperium, w której gracze wcielają się w właścicieli własnych browarów, w których warzą i sprzedają piwa. Na łamach tego blogu będziemy dzielić się z wami naszą przygodą z tworzeniem tej planszówki – od szkicu po produkcje. Ponieważ pierwsze wydanie nie idzie przez wydawnictwo musimy sami zmierzyć się z ciężkim etapem jakim jest przygotowanie pod produkcje (na szczęście otrzymaliśmy tutaj dużo wsparcia merytorycznego). Ale o tym już niedługo. W tym wpisie chcemy opisać jak wyglądało przygotowanie się do umieszczenia naszej planszówki na wspieram.to oraz pierwsze dnie po odpaleniu kampanii.

Umieszczenie swojego projektu na takim serwisie to więcej pracy niż nam się z początku wydawało. To co trzeba zrobić:

– Przygotować opis projektu, który będzie widoczny po wejściu na stronę

– Opracować filmik, nakręcić i zmontować

– Opracować progi wsparcia (jakie kwoty, jakie prezenty, jak to wszystko potem zgrać)

– Przygotować pomysł jak to będziemy promować bo bez tego Twój odbiorca nawet nie będzie wiedział, że ma Cie tam szukać.

Oraz o tym co trzeba robić po starcie – otrzymywać kontakt z wspierającymi, wspólnie rozmawiać, dyskutować 🙂

W tym wpisie skoncentrujemy się na opisie 🙂 (ponieważ każdy z wcześniej wymienionych punktów jest obszerny i chcielibyśmy zawrzeć tam parę bardzo warznych wskazówek  będziemy koncentrować waszą uwagę w częściach 🙂 ).

My podzieliliśmy go na parę głównych tematów:

1) „O projekcie”

Wstęp skąd ten projekt, dlaczego pomysł i po co tu jesteśmy. Taki skrót jak w wiadomościach przed puszczeniem pełnego materiału aby zachęcić do dalszego czytania.

2)  „Jak wygląda gra”

Najważniejszy element po którym ludzie podejmą decyzję czy warto nas wspierać. My zawarliśmy tam skrócony opis gameplayea oraz co zawiera opakowanie (w formie graficznej prezentacji jego elementów). To wszystko wymieszać trzeba z różnymi zdjęciami gry. Zawsze bierz ze sobą na rozgrywki testowe naładowany telefon i rób zdjęcia bo nigdy nie wiadomo kiedy się przydadzą, a do takiego opisu projektu są idealne ponieważ nic tak nie przekonuje człowieka jak widok innych ludzi grających w naszą grę :).

3) „Co do tej pory zrobiliśmy”

Bardzo chcieliśmy pokazać kawał pracy jaką wykonaliśmy przygotowując tę grę aby pokazać, że nie jest to projekt , który dopiero raczkuje i „coś tam” zrobiliśmy. Warto pochwalić się „osiągnięciami” bo wspierający musi widzieć nasze zaangażowanie.

4) „Recenzje”

Podczas trasy otwartych testów udało nam się zainteresować naszą grą wiele ciekawych blogerów, którzy postanowili przyjść i przetestować grę. Z jednej strony bardzo się cieszyliśmy jak dowiadywaliśmy się podczas rozmów, że jest to bloger piwny czy planszówkowy. Z drugiej strony bardzo się obawialiśmy bo od ewentualnych recenzji/opinii jakie pojawią się w sieci może zależeć losy naszej planszówki. Mieliśmy gorąco obserwując czy jakieś wpisy się pojawią praktycznie po każdym wyjeździe. Dzięki zainteresowaniu testami jakie udało nam się stworzyć na Facebooku pozyskaliśmy wpisy jakimi mogliśmy się w tym miejscu pochwalić.

Recenzje bardzo fajnie pozwoliły pokazać sceptykom, że nie kupują kota w worku (jak czytaliśmy w pewnych miejscach) – szybkie podlinkowanie do tego miejsca w opisie zamykało usta i jeszcze pokazywało iż komentujący najwyraźniej nie zapoznał się z opisem, a już hejtuje.

5) „Jakie są nasze plany”

Warto pokazać swoją wizję i plany odnośnie gry. U nas było to przygotowanie gry pod produkcje, wyjazd na Essen by pokazać grę światu, przygotowanie dodatku i wydanie gry. Wspierający musi wiedzieć, że tworzenie tej gry to nie jest nasza forma na zabicie swojego wolnego czasu i nie wiadomo co potem będzie się działo z projekcie. W tym przypadku wspierający jest troszkę jak inwestor który inwestuje w nas zaufanie i swoje pieniądze i chce widzieć w nas siłę, która będzie rozwijać grę.

Pozostaje jeszcze „O Twórcach”…no…tutaj trzeba pokazać że jesteśmy ludźmi zbudowanymi z pasji do tego co robimy – nie żadne bio, gdzie pracowaliśmy, co robimy obecnie ble ble…wspierający musi zobaczyć w nas pasjonatów i ludzi, którzy w to co robią wkładają serce.

Na koniec: w opisie warto wstawić między treści możliwie jak najwięcej zdjęć, grafiki (z prac nad grą, testów, prototypu, prac nad prototypem) oczywiście nie zaburzając przejrzystości informacji by przeczytanie jednego punktu nie wymagało 5 minutowego scrollowania :).

W ten sposób opracowaliśmy nasz opis. Miał zawierać takie elementy, które przekonają wspierającego, że warto nam pomóc. Co ważne tekst całego opisu był sprawdzany przez wspieram.to i poprawiany według ich doświadczenia w tego typu opisach (oni już wiedzą jak uwydatnić informacje aby zachęcały czytającego)

Można jeszcze zamieścić na samym dole FAQ wyjaśniający pytania jakie na pewno będą padać gdy ruszymy z kampanią. My musimy tę część zaktualizować bo jest wiele powtarzających się pytań ale na razie nie mieliśmy na to czasu tyle myło i jest zamętu (pozytywnego) 🙂

Zamykamy ten wpis i kolejny temat podejmiemy w następnej części. 🙂

0 Udostępnień